Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@10:45:23 GMT

مستندهای حیات وحش احیا می شوند

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۱۲۲۱۳

مستندهای حیات وحش احیا می شوند

مدیر شبکه مستند تاکید می کند: اختلاف سلیقه‌ها را کنار گذاشته و اکنون با لیست بلندی از مستندسازان درجه یک کار می‌کنیم که باعث خوشحالی ماست. ما خط قرمزی جز منافع ملی نداریم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، نشست خبری پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند صبح امروز با حضور محسن یزدی، رئیس شبکه مستند و دبیر پنمین جشنواره تلویزیونی مستند برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این جلسه با رونمایی از پوستر پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند، این رویداد تلویزیونی رسما کار خود را آغاز کرد. پوستر این دوره از جشنواره توسط صابر شیخ رضایی طراحی شده است.

محسن یزدی، پس از رونمایی پوستر این دوره در سخنانی گفت: تلویزیون خانه مستند است؛ این صحبت در سخنرانی‌ها و محافل تخصصی، زیاد مطرح می‌شود اما متاسفانه مستند تلویزیونی آن شأنی که باید داشته باشد را ندارد؛ در ایران فضاهای تبلیغاتی و دیده شدن اثر عمدتاً در اختیار مستندهای جشنواره‌ای است که انصافاً هم مستندهای خوب و درجه یکی در این حوزه داریم. متاسفانه مستندهای تلویزیونی به عنوان شکل بی‌کیفیت مستند شناخته می‌شوند. البته گمان می‌کنم نسبت به گذشته اتفاقات بهتری رخ داده و اکنون مستندسازان درجه یک با گرایش‌های مختلف با تلویزیون و شبکه مستند کار می‌کنند.
وی اضافه کرد: باید دقت داشت که بحث ما اشتراکات با حفظ خط قرمز منافع ملی است. ما اختلاف سلیقه‌ها را کنار گذاشته و اکنون با لیست بلندی از مستندسازان درجه یک کار می‌کنیم که باعث خوشحالی ماست. ما خط قرمز جز منافع ملی نداریم.
محسن یزدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: معتقدم که تلویزیون چه به جهت تولید و چه به جهت پخش، رقیبی ندارد و با فاصله بالاتر از بقیه است. قدرت پخش و دیده شدن در تلویزیون بسیار بالاتر است و معتقدم که پلتفرم‌های دیگر این قدرت را به اندازه تلویزیون ندارند. در شبکه مستند دوست داریم که مستندسازان بیشتری با تلویزیون کار کنند. البته کرونا به تولید مستند لطمات زیادی زده است که امیدوارم با جلو رفتن شرایط، اوضاع بهتر شود.
وی با اشاره به ساخت مستندهای حیات وحش ایرانی گفت: گونه‌ای از مستند که پیشتر وجود نداشت را در تلویزیون احیا شد و آن هم حیات وحش ایران است. تلاش می‌کنیم این گونه از مستندسازی را گسترش بدهیم و بنده با مستندسازان حیات وحش ارتباط بیشتری خواهم گرفت. البته تولید این مستندها گران تر است. با این حال به نظر من تلویزیون در این زمینه پیشرو است؛ گونه دیگری از فیلم‌های مستند که مورد ظلم واقع شده مستندهای آرشیوی است. در این زمینه پیگیری‌های بسیاری داشتیم و کارهای متعددی تولید شده که عمدتا مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این، معتقدم که باید ساخت «مجموعه‌های» مستند را بیشتر مورد توجه قرار دهیم و در جشنواره سال آینده توجه ویژه‌تری به این موضوع خواهیم داشت.
مدیر شبکه مستند با اشاره به برگزاری پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند گفت: فراخوان جشنواره از خرداد ماه شروع شده و تا آخر تیرماه دریافت اثر خواهیم داشت؛ فعلا نمی‌توانیم تعداد آثار را اعلام کنیم چرا که هنوز دریافت آثار ادامه دارد. آثار راه یافته در سه بخش فیلم، مستند نگاری و عکس است و برای فیلم‌های مستند حق پخش برای یک بار پخش پرداخت می‌کنیم. برهمین اساس، مستند کوتاه ۲ میلیون، نیمه بلند ۴ میلیون و مستند بلند ۷ میلیون تومان حق پخش دریافت می‌کنند. این رقم نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. علاوه بر این مبلغ جایزه‌ها را هم افزایش دادیم؛ بر این اساس مستند کوتاه ۶ میلیون تومان، نیمه بلند ۱۵ میلیون و بلند ۲۰ میلیون تومان هدیه دریافت خواهند کرد.
وی تاکید کرد: بخش کرونا، بخش ویژه جشنواره امسال است که جایزه آن ۷ میلیون تومان است. داوران بخش مستندنگاری و عکس نیز انتخاب و اعلام شده است. از اول شهریورماه شروع به پخش آثار می‌کنیم که حدودا یک ماه پخش آثار طول می‌کشد و بعد از آن وارد ارزیابی آثار برتر خواهیم شد. بنده معتقدم که امروز وضعیت خوبی در مستند داریم و مستند را با هر شکل و کیفیتی که بخواهیم می‌توانیم تولید کنیم؛ اکنون سینمای مستند با سینمایی داستانی رقابت می‌کند و آن قدر که کار باکیفیت در سینمای مستند داریم، در داستانی نداریم.
یزدی با اشاره به اکران پنج فیلم برتر جشنواره گفت: حوزه هنری شرایطی را برای آثار برتر جشنواره فراهم کرده است؛ براین اساس، ۵ فیلم برتر که ممکن است بر اساس آرای مردمی یا داوران انتخاب شده باشند، در دو سینمای سپیده و آزادی نمایش داده خواهند شد. معتقدم که نمایش مستند در سینما تجربه‌ای است که مرتب باید تکمیل شود. علاوه بر این در طول جشنواره امسال جلسه ارائه طرح (پیچینگ) با حضور سرمایه‌گذاران خواهیم داشت. سرمایه‌گذاران در جلسه‌ای با حضور مستندسازان شرکت کرده، مستندسازان طرح‌های خود را ارائه می‌دهند تا از میان‌شان برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.
در ادامه این نشست محسن یزدی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری مراسم بزرگداشت برای مستندسازان در گذشته گفت: سال گذشته در اختتامیه جشنواره، مراسم بزرگداشتی برای تعدادی از بزرگان سینمای مستند که از بین ما رفته بودند داشتیم؛ در اختتامیه امسال نیز چنین برنامه خواهیم داشت.
او همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره ارتباط با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: با مرکز گسترش ارتباط خوبی داریم؛ به ویژه آنکه آقای حمیدی مقدم خودشان از اهالی تلویزیون هم هستند. مستندسازها به جهت فشار مالی و زحماتی که در طول ساخت فیلم متحمل می‌شوند خیلی اجازه انتشار اثرشان را نمی‌دهند و به همین دلیل هم خودشان و هم اثرشان دیده نمی‌شود. آقای حمیدی مقدم این موضوع را به خوبی می‌داند.
مدیر شبکه مستند درباره تفاوت جشنواره تلویزیونی امسال با سال گذشته گفت: امسال بخش کرونا اضافه شده است که بخشی ویژه است. همچنین سعی می‌کنیم هر سال سختگیری فرمی بیشتری داشته باشیم.
محسن یزدی در پاسخ به سوال دیگری درباره پخش مستندهای اجتماعی و ممیزی‌های موجود گفت: در شبکه مستند سعی می‌کنیم اعتماد به نفس خود را حفظ کنیم و نگاه‌مان دراز مدت است؛ معتقدم که پنهان کردن اشکالات و معضلات لزوماً کمکی به حل‌شان نمی‌کند. تا زمانی که نور به تاریک خانه معضلات نیندازید نمی‌توانید به حل آن کمک کنید. همچنین معتقدم تا زمانی که موضوعی تبدیل به مطالبه عمومی نشود کاری از پیش نمی رود. البته نمی‌توان گفت هر مستند معضل اجتماعی قابل پخش است. بعضی فیلم‌ها وجود دارد که احساسات عمومی را جریحه‌دار می‌کند و شاید مشکل را هم حل نکند. مستند اثری هنری است و اگر به خوبی ساخته نشود ممکن است که اثرگذاری نداشته باشد. بنابراین مستندی از معضلات اجتماعی می‌تواند پخش شود که به حل آن مشکل کمک کند و اگر مشکلی را حل نکند و حتی بر مشکلات اضافه کند از پخش آن جلوگیری می‌کنیم. فیلمی سیاه است که انسان قدرت تغییرشرایط را در آن را نداشته باشد.
محسن یزدی در پاسخ به سوال دیگری درباره احترام به مستندسازان گفت: کارگردان و مستندساز نباید در پیچ اداری تحقیر شود. بنده معتقدم نباید مقهور هنرمند شد و نه تحقیرش کرد. هرکس کسی را تحقیر کند خودش محقر است و از آن طرف اگر فکر کنیم کسی که اسم و رسم دارد، هر حرفش درست است، این‌گونه نیست. بنده فکر می‌کنم که مشکل سخت افزاری نداریم بلکه مشکل پخش داریم؛ مشکل تولید نداریم اما مشکل دیده شدن آثار مستند را داریم.
دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند درباره همکاری با بانوان مستندساز گفت: با فیلمسازان خانم زیادی کار کرده ایم. اصولا هر کسی جدا از جنسیت کاربلد باشد ما با او کار می کنیم.
او همچنین درباره ارائه حق پخش به فیلم‌های مستند گفت: ۳ سال است که حق رایت به فیلم‌های جشنواره پرداخت می شود.
در پایان این جلسه، صابر شیخ رضایی مدیر هنری پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند با دریافت حکم منصوب شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شبکه مستند پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند میلیون تومان سینمای مستند شبکه مستند محسن یزدی حیات وحش فیلم ها درجه یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۲۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد

به گزارش قدس آنلاین، «ایساتیس» پیش از این در جشنواره سینماحقیقت و جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، جشنواره جهانی فیلم فجر و جشن مستقل سینمای مستند ایران به نمایش درآمده است و موفق به کسب جایزه ویژه دبیر جشنواره سینماحقیقت، تندیس بهترین مستند بلند در بخش بین‌الملل جشنواره شهر و تندیس موسیقی از جشن مستقل سینمای مستند شده است. این فیلم همچنین در جشنواره‌های خارجی از جمله جشنواره فیلم مستند مسکو، جشنواره اوشن سیتی امریکا، کازان روسیه، جشنواره سبز مونتنگرو، جشنواره مستند ازمیر و... شرکت کرده و جوایزی از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره اوشن سیتی، جایزه بهترین فیلم جشنواره مونته نگرو را کسب کرده است.

موفقیت مهم و ارزشمند این فیلم اکران موفق و پرمخاطب در شهرستان‌هاست که بعد از موفقیت مستندهایی مانند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی، «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریان‌پور و همچنین فیلم‌های سینمایی «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی، «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و مجموعه فیلم‌های کوتاه «اتاق فرار»، «یک سانس چند رویا» و «فیلم کوتاه ژانر وحشت» نوید موفقیت و گسترش سینمای متفکر ایران را در سراسر کشور و برای مخاطبان گسترده‌ای در شهرهای مختلف به ارمغان می‌آورد.

داستان فیلم مستند «ایساتیس» به معرفی قنات‌ها و تاریخچه آن در استان یزد است و به این بهانه قسمت مهمی از تاریخ این استان کهن ایران را بازگو می‌کند و صدایی است شاعرانه و قصه‌گو که تا به حال ناشنیده مانده است. تدوین این فیلم توسط «بهمن کیارستمی» و «پویا پارسامقام» صورت گرفته و فیلمبرداری آن به عهده «مهدی آزادی» از فیلمبرداران نام آشنا و برنده جایزه معتبر و مهم «قورباغه طلایی» جشنواره کمرایمیج بوده است. داستان فیلم با صدای روان و آشنای «ابوالحسن تهامی‌نژاد»، «نصرالله مدقالچی»، «زهره شکوفنده» و «مریم شیرزاد» روایت می‌شود.

«مسعود فروتن» این فیلم را با فیلم «باد صبا» مقایسه کرد و کارگردانی این فیلم را ستود. «دکتر اصغر دادبه» چهره ماندگار ادبیات و فلسفه محتوای مطرح شده از فیلم را از جمله موارد مهم در لیست نجات فرهنگ ایران در طول تاریخ دانستند. «دکتر جوادیان» رییس مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی به عنوان مرجع معتبر در موضوع روایت شده در فیلم از تحقیق این فیلم و مستندات آن اعلام رضایت کردند. «رضا صائمی» منتقد سینما و فعال فرهنگی در فصلنامه سینما حقیقت به بررسی نوع روایت فیلم پرداخته و به استفاده از المان‌های آب، باد، خاک و آتش برای روایت داستان اشاره کرده است و تلاش فیلمساز را در معرفی یک شهر توسط این فیلم را پلی برای معرفی جهان دانسته است. مجله فیلم در یادداشتی به ترکیب تیم سازنده فیلم اشاره کرده است و نویسنده، اعتبار، سابقه و تبحر این گروه و انتخاب صحیح کارگردان و تهیه‌کننده فیلم را از نکات مهم و قابل توجه این مستند دانسته است.

دیگر خبرها

  • سری جدید برنامه‌های «مهمانی» و «برمودا» ساخته می‌شود
  • راهیابی ماندستان به جشنواره رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • راهیابی مستند «چنشتی ها» به جشنواره ملی اقوام ایرانی
  • گفت‌وگو باکارگردان مجموعه‌مستند «پابه‌ماه»/ قصه‌هایی تماشایی از امید و زندگی
  • صدای داور روی آنتن تلویزیون؛ هاوارب وب برای شفافیت VAR وارد عمل شد
  • مستند «مسئله حجاب» به تلویزیون رسید + ساعت پخش
  • معرفی بهترین مستندهای جهان
  • مستندی درباره مادری که دو بازیگر نقش دو دختر گمشده اش را بازی می کنند